Interní a Externí HR marketing a proč mě to má zajímat?

Denisa Řeháková

Denisa Řeháková

113

Co je HR marketing jsme si řekli v předcházejícím článku. Co ale mnoho lidí netuší je, že se dělí na interní, externí a dokonce interaktivní HR marketing. Je to důležité vědět a zajímat se o to? Ano je, a to především proto, že se vás všechny tyto disciplíny jako zaměstnavatele týkají a měl byste je zvládat na jedničku, abyste tou jedničkou byl i vy!

Již jsme si řekli, že firmy mezi sebou bojují o talenty s konkurencí. Aby tyto talenty získaly, musí mít takovou nabídku, která potenciální kandidáty osloví. A jsme u externího personálního marketingu, který se věnuje především potenciálním uchazečům a komunikaci směrem ven. 

Klasická inzerce je pasé, buďte autentičtí

Nesoustřeďte se ale pouze na jednotlivé atributy nabídky jako je mzda, náplň práce a výčet benefitů – tomu se věnuje klasická inzerce. Vy máte jedinečnou možnost zvýšit svou atraktivitu jakožto zaměstnavatele nejen na trhu práce, ale především na sociálních sítích. Dostanete se do podvědomí lidí a máte šanci zanechat jedinečný dojem.  

Svému personálnímu oddělení byste tedy měli klást na srdce, že získávání a výběr zaměstnanců je jejich dominantou a oni by měli hledat inovativní způsoby, jak se co nejatraktivněji prezentovat. Může jít o styl komunikace v reklamním textu nebo inzerátu, ale také o nevšední způsoby inzerce jako je den zaměstnance X v naší společnosti, a to v rámci atraktivního video formátu

V dnešní době, která je přehlcená množstvím informací a především dezinformací je mnoha průzkumy dokázáno, že na uživatele na sociálních sítích nejúčinněji funguje obsah, který je autentický. Věnujte proto pozornost vašim sociálním sítím a dejte si záležet na tom, aby obsah, který tvoříte měl přidanou hodnotu pro potenciálního kandidáta. Zajímejte se o to, co by takový kandidát chtěl vědět o vás jako zaměstnavateli, o firemní kultuře, o misi vaší společnosti. S tímto přemýšlením dávejte dohromady strategii na sociálních sítích. 

Jak jinak můžete oslovit potenciální talenty, než na sociálních sítích? Třeba: 

  • Natočte náborové video a pokud máte silný brand, který lidé sami vyhledávají, vložte si ho na své webové či kariérní stránky. 
  • Účastněte se pracovních a studentských veletrhů, kde svou firmu představíte v tom nejlepším světle a dost možná do ní získáte ne jednu novou tvář. 

Do externího HR marketingu patří také budování zaměstnavatelské značky, kterou není radno podceňovat. Je důležité vytvářet si dobrou pověst a jméno na pracovním trhu. Vezměte si, pokud to bude opačně a vy budete jako zaměstnavatel vnímán negativně, pomůže Vám pak kampaň na Facebooku? Částečně ano, ale zdaleka nebude tak úspěšná, aby si nabídku mezi sebou lidé rádi sdíleli. 

Podařilo se vám ulovit ty nejlepší talenty? Gratulujeme! Ale tím to nekončí, naopak tvrdá práce teprve začíná. Teď je vaším úkolem postarat se o to, aby u vás takoví lidé byli spokojení a nad změnou ani nepřemýšleli. Interní HR marketing se tedy věnuje stávajícím zaměstnancům a komunikaci uvnitř firmy.

Máte nástupy? Skvělé! A umíte si lidi udržet?

Jak se postarat o to, abyste si takové lidi udrželi? Prvním a tím nejdůležitějším bodem je jedno prosté pravidlo: Nikdy neslibujte uchazeči něco, co následně nemůžete splnit. To se vám hravě postará o narůstající fluktuaci, a to v žádném případě nechcete.  

Dále se musíte postarat o to, abyste maximálně uspokojili jejich potřeby a požadavky. Představte si, že máte ve firmě jen spokojené zaměstnance. Co to pro vás znamená? Především snížení fluktuace a stabilizace stávajících zaměstnanců ve firmě. Právě spokojení zaměstnanci vám mohou pomoci v budování dobrého jména. Problémem ale je, že spokojení lidé vaše zaměstnavatelské jméno nebudou sdílet s ostatními, pokud k tomu nebudou patřičně motivováni.

A je tu další challenge pro vás, vymyslet způsob jakým své lidi namotivujete, aby šířili vaše dobré jméno dál. Můžete vymyslet motivační soutěže nebo např. Židle pro kamaráda (např. bonus 10 000 Kč dostane ten, kdo do firmy přivede svého známého a ten pro vyplacení bonusu musí vydržet min. zkušební dobu). 

U spokojených zaměstnanců také můžete zaznamenat vyšší zainteresovanost, oddanost, obětavost a loajalitu. Všechny tyto kroky vám z dlouhodobého hlediska mohou pomoci snížit náklady na náborové procesy a offboardingy, které jsou způsobeny vysokou fluktuací.

Jak toho ale dosáhnout? Ptejte se. Je nám jasné, že pokud jste firma o 200 zaměstnancích, nepůjdete a nebudete se jednoho po druhém ptát, jak jsou ve firmě spokojení, co jim vadí, chybí a kde vidí prostor pro zlepšení. To by nebylo efektivní. 

Můžete ale vytvořit dotazník, který rozešlete mezi všechny své zaměstnance. Po jeho vyhodnocení se vám naskytne nový pohled na to, v čem jste silní, v čem slabí a na čem byste měl jako zaměstnavatel zapracovat, abyste pro své zaměstnance byl vždy číslo jedna!

Třeba zjistíte, že proces adaptace je pro nově příchozí jedince nedostatečný nebo že máte firmu plnou lidí, kteří prahnou po tom se vzdělávat a vy jim to neumožňujete. Věřte, že interní dotazníky vám rozhodně pomohou otevřít oči a nehlédnout na svou firmu z pohledu svých zaměstnanců. 

Upozorňujeme, že dotazníky by měli být vždy anonymní, a to především proto, že se lidé více otevřou a budou upřímní. Nebudou mít strach, že až se k vám dotazník dostane, půjdou ihned na kobereček. 

Měli byste se věnovat jen externímu nebo jen internímu HR marketingu? Odpověď je jednoduchá, jako zaměstnavatel, který chce uspět a být jedničkou se musíte věnovat oběma těmto disciplínám. 

Co je to interaktivní HR marketing?

Pokud se vám je podaří propojit, jde o interaktivní HR marketing. Ten je velmi složitě ovlivnitelný, protože zaměstnanci, ať už vědomě či nevědomě, ovlivňují svou každodenní komunikací kulturu a hodnoty vaší společnosti. 

Je ale jen na Vás jaký zaměstnavatel budete, jestli ten co od ostatních čeká výsledky a jen bere a nebo ten, který se o své lidi ve firmě zajímá a usiluje o jejich spokojenost, protože moc dobře ví, že bez nich by nebyl tím, čím je dnes. 

A co vás čeká příště? Dostanete 10 tipů, jak vytvořit interní dotazník pro své zaměstnance a vytěžit z něj maximum! Neváhejte nás proto odebírat!

Sdílejte článek se svými přáteli

Nahlédněte do podsvětí
marketingového bizáru

Pokud se Vám článek líbil, mohlo by Vás také zajímat

Rezervuj si

krátkou 30 min. analýzu s Marketing Business Managerem.

Výběr našich Case Studies

335 uchazečů za 30 dní a 15 Kč za lead aneb Hledáme skladníky. Zn.: 3v1

Minimální mzda a fyzicky náročné zaměstnání. Může kampaň dopadnout dobře?

Chcete být, jako první, informováni o nových případových studiích z Vašeho oboru?

Pojďme zjistit, zdali je metoda
Prodator pro Vás ta pravá.

Nejprve nám řekněte pár základních informací
a my se Vám ozveme do 2 pracovních dnů.

Chci získat informace o nových případových studiích.

*Více oborů lze vybrat pomocí Ctrl + Kliknutí