10 tipů, jak vytvořit interní dotazník pro zaměstnance 

Denisa Řeháková

Denisa Řeháková

58

Udržet krok s potřebami a očekávaními zaměstnanců je alfa omega úspěchu. Jak ale zjistit, co zaměstnanci potřebují a zda jako zaměstnavatel splňujete jejich očekávání? Jedním z účinných nástrojů pro měření spokojenosti a získávání užitečné zpětné vazby je interní dotazník. 

Správně sestavený dotazník Vám může poskytnout cenné informace, které povedou ke zlepšení pracovního prostředí a k vyšší produktivitě. V tomto článku vám prozradíme, jaké kroky podniknout, abyste takový dotazník jednoduše připravili a vytěžili z něj maximum. 

1. Definujte cíle dotazníku
Před tím, než začnete s tvorbou dotazníku, měli byste si stanovit cíle, tzv. co dotazníkovým šetřením chcete zjistit. Zajímá vás spokojenost vašich lidí, chcete zjistit, jak zlepšit efektivitu při práci nebo sbírat nápady na inovace? Definování cílů vám poskytne jasný směr.

 

2. Správně formulované otázky
Vyberte otázky, které přímo souvisejí s cíli dotazníku. Dotazování by mělo být konkrétní a snadno pochopitelné, aby vám zaměstnanci poskytli užitečné odpovědi. Vyhýbejte se negativním otázkám, např. „Ve kterém ročním období nejezdíte rádi na dovolenou?“ Raději nahraďte v otázce slovo „nejezdíte“ za „jezdíte. Negativní otázky nepůsobí na respondenta psychicky dobře, a to ani v dotazníku.

3. Kombinujte metody dotazování
Cílem je, aby dotazník zaměstnanec vyplnil. Musíte také zvážit jeho originalitu a pestrost. V tom vám může pomoci několik forem a metod dotazování. Můžete použít otevřenou odpověď, tzv. multiple choice, kde je na výběr z vícero odpovědí, škálování nebo přiřazování dle hodnot. Pokud chcete, aby vám zaměstnanci dotazník dokončili, doporučujeme omezit otevřené odpovědi na minimum. Čas je drahocenný a nikdo ho nechce ztrácet dlouhým vypisováním svých odpovědí.

4. Přehledný design
Některé programy nabízejí širokou nabídku různých designů a pestrou škálu barev. Nenechte se unést a zůstaňte nohama na zemi. Zelené písmo na modrém pozadí dotazníku respondenty spíše odradí od jeho vyplnění, a to není cílem. Zaměřte se na jednoduchost a přehlednost.

5. Transparentní komunikace
Vysvětlete svým lidem účel dotazníku a jak budou využity výsledky z tohoto šetření. Pokud z toho vyplyne něco pozitivního pro ně samotné, budou více motivování k jeho vyplnění.

Prodator tip: Víte jaké programy použít pro tvorbu dotazníku? Nám se nejvíce osvědčil: Typeform, Survio nebo Surveymonkey.

6. Podněťte kritiku a návrhy
Nabádejte zaměstnance, aby nejenom hodnotili, ale také přinášeli konstruktivní kritiku a návrhy na zlepšení. To vás může přivést k nápadům, které by jinak zůstaly nepovšimnuty a vás samotné by dost možná ani nenapadly. 

7. Anonymita a dobrovolnost
Prvním faktem je, že vyplnění by mělo zůstat dobrovolné. Nemůžete nikoho nutit, aby dotazník vyplnil. Tím, že dáte svým zaměstnancům možnost vyjádřit se k věcem, které se běžně při společném hovoru neotevřou, vzbudíte v nich zvědavost a touhu k vyplnění. Chcete slyšet pravdu a vědět, jak si jako zaměstnavatel vedete? Pak nechejte dotazník anonymní. Jen tak máte možnost zajistit, aby se vám vaši lidé otevřeli a nebáli se sdělit své pocity a názory zcela upřímně a bez obalu. 

8. Stanovte časový rámec
Na tohle spousta zaměstnavatelů zapomíná, ale vezměme si to logicky. Máte připraven dotazník a definovány cíle, svým lidem jste řekli, proč dotazníkové šetření provádíte a k čemu slouží výsledky. Poprosíte je o vyplnění, ale neohraničíte časový rámec. Co se stane? Někdo zapomene, někdo vám vyplní hned, jiný za měsíc a někdo nikdy. Určení data, do kdy má být vyplněn dotazník je důležitý i s ohledem na vyhodnocování výsledků šetření a implementaci nového.

9. Vyhodnocení dotazníku
Nejdůležitější část je vyhodnocení. Přece jste dotazník nedělali jen tak pro zábavu. Sami zjistíte, že se dozvíte mnoho cenných informací, které vás mohou posunout dále jako firmu nebo i jako člověka. Některé programy vyhodnotí dotazník za vás, poskytne vám grafy a procentuální zastoupení u jednotlivých odpovědí. Na vás ale je zhodnotit si, co to pro vás znamená a jaké další akční kroky podniknete pro nápravu či zlepšení situace.

10. Opakování je matka moudrosti
Dotazník by neměl být jednorázovou záležitostí a měl by se opakovat. Především z důvodu, že chcete vědět, zda se implementované změny vyplatili a zaměstnanci si je pochvalují nebo je zde stále prostor na vylepšení. 

Vytvoření efektivního interního dotazníku vyžaduje citlivý přístup a pečlivou přípravu. S těmito tipy můžete vytvořit nástroj, který nejen poskytne užitečné informace, ale také posílí interakci mezi zaměstnanci a vedením společnosti. 

Sdílejte článek se svými přáteli

Nahlédněte do podsvětí
marketingového bizáru

Pokud se Vám článek líbil, mohlo by Vás také zajímat

Rezervuj si

krátkou 30 min. analýzu s Marketing Business Managerem.

Výběr našich Case Studies

335 uchazečů za 30 dní a 15 Kč za lead aneb Hledáme skladníky. Zn.: 3v1

Minimální mzda a fyzicky náročné zaměstnání. Může kampaň dopadnout dobře?

Chcete být, jako první, informováni o nových případových studiích z Vašeho oboru?

Pojďme zjistit, zdali je metoda
Prodator pro Vás ta pravá.

Nejprve nám řekněte pár základních informací
a my se Vám ozveme do 2 pracovních dnů.

Chci získat informace o nových případových studiích.

*Více oborů lze vybrat pomocí Ctrl + Kliknutí