Co je to HR marketing a proč je tak důležitý?

Denisa Řeháková

Denisa Řeháková

139

Poslední dobou odevšad slyšíme pojmy jako personální marketing, HR marketing, marketing lidských zdrojů. Mnozí z nás ale vůbec nevědí, co si pod těmito pojmy představit. S námi se v tom neztratíte! V tomto článku se dozvíte co je to personální marketing, proč vlastně vznikl a vysvětlíme si jeho podstatu.

Představte si firmu, která právě vstupuje na trh. Tato firma chce najít svého zákazníka. Zákazníka, který bude se službou či produktem spokojený, bude se k němu opakovaně vracet, hovořit o něm a doporučovat ho dalším lidem. Takový podnik svou službu nebo produkt musí neustále vylepšovat a zatraktivňovat, aby v nekonečných bojích s konkurenčními firmami získal podstatnou konkurenční výhodu a zákazníka si udržel. Toto je velmi zjednodušený model marketingového přístupu mezi zákazníkem a produktem. Do padesátých let minulého století se o marketingu hovořilo jako o samostatné vědní disciplíně a spojení marketingu a managementu lidských zdrojů by v té době nejspíše nikoho ani nenapadlo. Přitom jde o zcela logické propojení, protože i na pracovním trhu se setkáváme s nabídkou a poptávkou. Podniky poptávají kvalifikované pracovníky a uchazeči nabízí práci. Propojení těchto dvou vědních disciplín se nazývá personální neboli HR marketing.

Potřeba personálního marketingu je vyvolána přesycením trhu. V poslední době, a konkrétně v České republice je míra nezaměstnanosti nízká. V září 2023 se pohybovala jen okolo 3,6 % (MPSV ČR, 2023). To znamená, že ti největší talenti už v nějaké firmě pracují a vaším úkolem je přetáhnout je na svou stranu. Vy tam ale nejste sami! Proti vám zbrojí velký počet zaměstnavatelů, z kterých si takový člověk vybírá. Aby podniky uspěly v boji o kvalifikované pracovníky, je pro ně důležité správné nastavení personálního marketingu, protože jen tak mohou získat zaměstnance, které chtějí a zároveň potřebují.

Tento segment lidí nestačí jen oslovit, ale samotná nabídka pracovního místa by měla zaujmout. Může jít o styl komunikace, neotřelé a atraktivní způsoby inzerce, ale především jde o to, co takovému uchazeči podnik může nabídnout. Jedná se o tzv. EVP (employee value proposition), tedy to, co vás jako zaměstnavatele odlišuje od konkurence. Máte:

👉 vlastní vzdělávací akademii?

👉 3x vyšší mzdu než jiné firmy ve stejném odvětví?

👉 nebo benefity, které jinde uchazeč nedostane?

Sem s tím! EVP je důvodem pro potenciální uchazeče, proč by se měli rozhodnout u Vás začít pracovat, ale i pro stávající zaměstnance, proč by měli chtít ve vaší firmě setrvat.

Myslíte si, že cílovou skupinou jsou nezaměstnaní lidé? I kdepak! Cílem HR marketingu je především zasáhnout pracovní nabídkou lidi, kteří nad změnou ani nepřemýšlí. Vaše nabídka je ale zaujme natolik, že začnou přemýšlet o tom, zda jsou tam, kde se právě nachází spokojení a šťastní. Firma, která uplatňuje zásady personálního marketingu ale necílí pouze na potenciální uchazeče, ale i na stávající zaměstnance. Pokud podnik získá kvalifikovaného zaměstnance, je jeho úkolem si ho ve společnosti udržet. Práce firem nástupem nového člověka nekončí, ba naopak teprve začíná. Firmy se snaží uspokojovat potřeby zaměstnance, dbá na jejich spokojenost, motivaci, vzdělání a rozvoj, ale také odměňování. Tím, že je každý zaměstnanec jiný, mnoho firem využívá pro odkrytí jejich potřeb interní průzkumy, které napomáhají lépe porozumět tomu, co zaměstnance motivuje k setrvání ve firmě.

Uplatňujete HR marketing i Vy? Pokud ne, měli byste začít! Jedině tak budete jako zaměstnavatel neporazitelný.

V příštím článku se dozvíte více o interním a externím HR marketingu a o tom, co se stane, když tyto dva světy dokážete propojit!

Sdílejte článek se svými přáteli

Nahlédněte do podsvětí
marketingového bizáru

Pokud se Vám článek líbil, mohlo by Vás také zajímat

Rezervuj si

krátkou 30 min. analýzu s Marketing Business Managerem.

Výběr našich Case Studies

335 uchazečů za 30 dní a 15 Kč za lead aneb Hledáme skladníky. Zn.: 3v1

Minimální mzda a fyzicky náročné zaměstnání. Může kampaň dopadnout dobře?

Chcete být, jako první, informováni o nových případových studiích z Vašeho oboru?

Pojďme zjistit, zdali je metoda
Prodator pro Vás ta pravá.

Nejprve nám řekněte pár základních informací
a my se Vám ozveme do 2 pracovních dnů.

Chci získat informace o nových případových studiích.

*Více oborů lze vybrat pomocí Ctrl + Kliknutí