Určitě znáte ten pocit. Poslali jste životopis, ale nikdo vám na něj neodpověděl. Co si pak máte myslet? Nebo to znáte z druhé strany – z pozice náboráře. Jste zavaleni nábory, ale musíte se věnovat i jiné práci, pak nestíháte všem odepisovat. A výsledek? Obě strany se cítí frustrovaně.
Co kdyby to ale šlo jinak?
Jak drahý je čas HR specialisty?
Pojďme si to spočítat. Kolik času potřebuje HR specialista na prozkoumání životopisu uchazeče, posouzení a odpověď?
Scénář č. 1:
Přijde neuspokojivý životopis – musíte ho projít a kandidátovi napsat odmítavou odpověď. To je v průměru 20 minut
Scénář č. 2:
Přijde průměrný životopis – ano kandidát má předpoklady, ale musíte je ověřit. Vyhradíte si čas na prostudování životopisu, schválení nadřízeným, telefonický screening kandidáta. To je dohromady v průměru 1 hodina.
Scénář č. 3:
Dostanete jako HR životopis ideálního uchazeče. Tady k 1 hodině strávené prostudováním, schválením a screeningem přičtěte i domluvení termínu osobního pohovoru. Vyhradíte si čas na osobní pohovor a dostanete se na 2,5-3 hodiny vašeho času. I přesto pohovor nemusí dopadnout dobře a kandidát k vám nenastoupí.
To je hromada času. Za jednoho kandidáta se tak můžete dostat i na 3 hodiny.
My s CV nepracujeme, hledat v něm to důležité je pracné a nepřehledné. Naše náborové kampaně stavíme na dotazníku, který kvalifikaci uchazečů šikovně prověří. Přínos pro HR? Ihned vidí, kdo splňuje jejich požadavky, nemusí procházet jednotlivé CV a topit se v dalších informacích.
Jak dotazník místo CV funguje?
Úplně jednoduše. Klient nám na schůzce prozradí, jaké požadavky musí uchazeč o práci splňovat. Nejčastěji to je: maturita, počet let praxe, trestní bezúhonnost nebo řidičský průkaz.
Příklad: Klient potřebuje zaměstnance s maturitou. Nejdůležitější otázka v dotazníku bude tedy tato: Máte maturitní zkoušku? Ano/Ne. Pokud uchazeč zaklikne odpověď – Ne. Je to jasné. Neprošel a v tabulce je označen jako Neplatný kontakt.
Výběr kandidátů probíhá v přehledné tabulce, která dle podmínek vygeneruje, zda uchazeč je vhodný a takového kandidáta klientovi označí. To je pro HR svatý grál, vidí totiž ihned, koho pozvat k osobnímu pohovoru. V tabulce najde veškeré kontaktní údaje a odpovědi na všechny otázky. Ušetřený čas pak investuje do kontaktování uchazeče. O tom, zda nastoupí hrají roli už jen sympatie, míra zájmu uchazeče nebo jeho ochota změnit zaměstnání.
Kdo se neptá, nic neví!
Dotazník by neměl uživatele otrávit, proto je 20 otázek maximum. Ideální je také, když čas strávený vyplněním dotazníku nepřesáhne 4 minuty. V dotazníku se po dohodě s klientem ptáme i na orientační věk a platové ohodnocení ve stávajícím zaměstnání. Tento údaj je pro klienty často skvělou zpětnou vazbou, aby zjistili, jak se platy v jejich odvětví pohybují.
Jak poznáme, se kterou otázkou jsou uchazeči nespokojení? Sledujeme míru odpadovosti na jednotlivých otázkách, tak poznáme, zda je dotazník pro uchazeče přívětivý. Pokud mají uchazeči s nějakou otázkou problém a utíkají kvůli ní z dotazníku pryč, rychle reagujeme a nahradíme otázku lepší variantou.
Kdy začíná HR šetřit čas?
Ve fázi pravidelné kontroly tabulky. Protože má všechny kontakty roztříděné a může se věnovat kontaktování relevantních zájemců. Namísto probírání se životopisy, které ani nestojí za to.
Navíc kandidát frustrovanou HR pozná, naši klienti si tímto martýriem nemusí procházet, proto si uchazeči z pohovoru častěji odnáší dobrý pocit z příjemné schůzky.
Věděli jste, že každý pátý pohovor našich klientů končí nástupem?
Naučte se šetřit časem a věnujte se v náborech tomu, co je důležité. Rozklíčujte, který kandidát bude dobrým parťákem ve vaší firmě a neztrácejte čas se zástupem kandidátů, kteří pro vás nejsou vhodní.
Nevíte si rady s náborem? Napište nám. Pokud vám nenajdeme na specializované pozice 9 lidí do 90 dní, pracujeme zadarmo.